Smart Ice Cream
-Paul Jennings
About the Poet:
Paul Jennings (1943–) is an
English-born Australian children's writer. His books mainly feature short
stories that lead the reader through an unusual series of events that end with
a twist. In 1985, Jennings' first book of short stories, Unreal, was published.
The present story is an adaptation from one of his notable works.
পল জেনিংস (১৯৪৩–) একজন ইংরেজি বংশোদ্ভূত অস্ট্রেলিয়ান শিশু সাহিত্য লেখক। তাঁর বইগুলিতে মূলত ছোট গল্প রয়েছে যা পাঠককে একটি অস্বাভাবিক ঘটনা পঞ্জির মধ্য দিয়ে যায় যা একটি টুইস্ট দিয়ে শেষ হয়। ১৯৮৫ সালে, জেনিংসের ছোট গল্পগুলির প্রথম বই অবাস্তব প্রকাশিত হয়েছিল। বর্তমান গল্পটি তাঁর একটি উল্লেখযোগ্য রচনা থেকে গৃহীত হয়েছে।
Let's continue 1st Part:
Well, I came top of the
class again.
ঠিক আছে, আমি আবার ক্লাসে শীর্ষে এসেছি।
I got one hundred out of one
hundred for Maths.
আমি অংকে একশো এর মধ্যে একশো পেয়েছি।
And one hundred out of
one hundred for English.
আর ইংরেজিতে একশত এর মধ্যে একশত।
I have a very sharp brain, the
best there is.
আমার খুব তীক্ষ্ণ মস্তিষ্ক আছে, সেখানকার সেরা।
There isn't one kid in the
class who can come near me.
ক্লাসে একটিও বাচ্চা নেই যে আমার ধরেকাছেও আসতে পারে।
Every year I win a lot of
prizes: top of the class, top of the school.
প্রতি বছর আমি অনেক পুরস্কার জিতি: ক্লাসের শীর্ষে, স্কুলের শীর্ষে।
I won a prize for spellings
when I was only three years old.
আমি যখন মাত্র তিন বছর বয়সী তখন বানান এর জন্য আমি একটি পুরষ্কার জিতেছিলাম।
I am a terrific speller.
আমি এক ভয়ঙ্কর স্পেলার।
I can spell every word that is.
আমি প্রতিটি শব্দ বানান করতে পারি।
Some kids don't like me; I know
that for a fact.
কিছু বাচ্চা আমাকে পছন্দ করে না; আমি আসলে জানি।
They say I'm a show-off.
তারা বলে আমি শো-অফ।
I don't care.
আমি পাত্তা দিই না।
They are just jealous because
they are not as clever as me.
তারা কেবল হিংসা করে কারণ তারা আমার মতো চালাক নয়।
Last week something bad
happened.
গত সপ্তাহে কিছু খারাপ ঘটনা ঘটে।
Another kid got one hundred out
of one hundred for Maths too.
আর একটি বাচ্চাও অংকে একশো এর মধ্যে একশো পেয়েছিল।
That never happened before-no
one has ever done as well as me.
এর আগে কখনও ঘটেনি - আমার মতো কেউ আর কখনও করেনি।
A kid called Jerome Dadian beat
me.
জেরোম দাদিয়ান নামে একটি শিশু আমাকে হারিয়ে দেয়।
I was sure he cheated.
আমি নিশ্চিত যে সে প্রতারণা করেছে।
It had something to do with
that ice cream.
এটি আইসক্রিমের সাথে কিছু করার ছিল।
I was sure of it.
আমি এটা নিশ্চিত ছিলাম।
I decided to find out what was
going on.
আমি কী ঘটছে তা খুঁজে বের করার সিদ্ধান্ত নিলাম।
Let's continue 2nd Part:
It all started with the
ice-cream man, Mr Peppi.
এটি সব আইসক্রিমের মানুষ মিঃ পেপ্পি দিয়ে শুরু হয়েছিল।
He had a van which he parked
outside the school.
তার একটি ভ্যান ছিল যা সে স্কুলের বাইরে দাঁড় করাত।
He sold ice cream, all
different types.
তিনি আইসক্রিম বিক্রি করতেন, বিভিন্ন ধরণের।
He had every flavour there is.
তার সেখানে প্রতিটি গন্ধ ছিল।
He didn't like me very much.
সে আমাকে খুব বেশি পছন্দ করে না।
He told me once, "You
think you are smart. One day you will be too smart."
তিনি আমাকে একবার বলেছিলেন, "তুমি নিজেকে স্মার্ট বলে মনে কর. একদিন তুমি খুব স্মার্ট হবে।"
I just laughed and walked off.
আমি শুধু হেসেছিলাম এবং চলে গিয়েছিলাম।
I knew he wouldn't do anything.
আমি জানতাম সে কিছু করবে না।
He was too soft-hearted.
তিনি খুব মৃদু-আন্তরিক ছিলেন।
He was always giving free ice
cream to kids who had no money.
তিনি সবসময় বাচ্চাদের বিনামূল্যে আইসক্রিম দিচ্ছিলেন যার কাছে কোনও অর্থ ছিল না।
He felt sorry for poor people.
তিনি দরিদ্র মানুষের জন্য দুঃখ অনুভব করতেন।
There were a lot of stories
going round about that ice cream.
সেখানে প্রচুর গল্প চলছিল সেই আইসক্রিমকে ঘিরে।
People said that it was good
for you.
লোকেরা বলেছিল যে এটি তোমার পক্ষে ভাল ছিল।
Some kids said that it made you
better when you were sick.
কিছু বাচ্চা বলেছিল যে আপনি অসুস্থ থাকাকালীন এটি তোমার আরও ভাল করেছে।
One of the teachers called it
'happy ice cream'.
একজন শিক্ষক এটিকে 'হ্যাপি আইসক্রিম' বলেছিলেন।
I didn't believe it; it never
made me happy.
আমি এটা বিশ্বাস করতাম না; এটি আমাকে কখনই খুশি করে নি।
All the same, there was
something strange about it.
সব মিলিয়ে এ সম্পর্কে কিছু অদ্ভুত বিষয় ছিল।
There was a kid at school who
had a long nose.
স্কুলে একটি বাচ্চা ছিল যার নাক দীর্ঘ ছিল।
When he blew it you could hear
it a mile away.
যখন সে এটিকে বাজাত তখন তুমি এক মাইল দূর থেকে শুনতে পেতে পার ।
Peppi felt sorry for him.
পেপ্পি তার জন্য দুঃখ অনুভব করত।
He gave him a small green ice
cream every morning, for nothing.
তিনি তাকে প্রতিদিন সকালে একটি ছোট সবুজ আইসক্রিম দিতেন, আর কিছুই না।
You won't believe what
happened.
আপনি বিশ্বাস করবেন না কি ঘটনা ঘটল।
His nose began to grow smaller.
ওর নাক আরও ছোট হতে লাগল।
Every day it grew a bit
smaller.
প্রতিদিন এটি কিছুটা ছোট হতে থাকে।
In the end it was just a normal
nose.
শেষ পর্যন্ত এটি ছিল একটি সাধারণ নাক।
Let's continue 3rd Part:
I knew where Peppi kept
his van at night.
আমি জানতাম রাতে পেপ্পি তার ভ্যানটি কোথায় রেখেছিল।
I waited until about eleven o'
clock at night.
আমি রাত প্রায় এগারো টা অবধি অপেক্ষা করেছিলাম।
Then I crept out of the house
and down to Peppi's van.
তারপরে আমি চুপিচুপি বাসা থেকে বের হয়ে পেপ্পির ভ্যানে নামলাম।
There was no one around when I
reached the van.
যখন ভ্যানে পৌঁছালাম আশেপাশে কেউ ছিল না।
I forced the door open and
shone my torch around inside.
আমি জোর করে দরজা খুলে আমার টর্চটি ভিতরের চারপাশে দিলাম।
I had never seen so many tubs
of ice cream before.
আইসক্রিমের এতগুলি টব আমি আগে কখনও দেখিনি।
There were apple and banana,
cherry and mango, blackberry and watermelon and about fifty other flavours.
সেখানে আপেল এবং কলা, চেরি এবং আমের, ব্ল্যাকবেরি এবং তরমুজ এবং অন্যান্য পঞ্চাশটি স্বাদ ছিল।
Right at the end of the van
were four bins.
ভ্যানের ঠিক শেষে চারটি ঝুড়ি ছিল।
It was just as I thought.
আমি যেমন ভেবেছিলাম ঠিক তেমনই ছিল।
These were his special
flavours.
এগুলি ছিল তাঁর বিশেষ স্বাদের।
Each one had a writing on the
top.
প্রত্যেকের শীর্ষে একটি লেখা ছিল।
This is what they said:
তারা এটাই বলেছিল:
HAPPY ICE CREAM for cheering
people up.
মানুষকে উত্সাহিত করার জন্য সুখী আইসক্রিম।
NOSE ICE CREAM for long
noses.
দীর্ঘ নাকের জন্য নাক আইসক্রিম।
PIMPLE ICE CREAM for removing
pimples.
পিম্পলগুলি অপসারণের জন্য পিপ্পল আইসক্রিম
SMART ICE CREAM for getting
smart.
স্মার্ট হওয়ার জন্য স্মার্ট আইসক্রিম।
Now I knew his secret.
এখন আমি তার গোপন কথা জানতে পারলাম।
Dadian had been eating smart
ice cream; that's how he got one hundred for Maths.
দাদিয়ান স্মার্ট আইসক্রিম খাচ্ছিল; এইভাবে অঙ্কের জন্য সে একশো পেয়েছিলেন।
Thereafter I decided to finish
off the matter.
এরপরেই আমি বিষয়টি শেষ করার সিদ্ধান্ত নিয়েছিলাম।
I put some sand that I carried
with me into every bin in the van, except for the smart ice cream.
স্মার্ট আইসক্রিম ব্যতীত আমি কিছু বালি যা আমার সাথে ছিল ভ্যানের প্রতিটি ঝুড়িতে দিয়েছিলাম।
Next, I looked at the smart ice
cream.
এরপরে, আমি স্মার্ট আইসক্রিমের দিকে তাকালাম।
I decided to eat some.
আমি কিছু খাওয়ার সিদ্ধান্ত নিয়েছিলাম।
Not that I needed it, I was
quite smart already.
আমার এটির দরকার ছিল না, আমি ইতিমধ্যে বেশ স্মার্ট ছিলাম।
Anyway, I gave it a try.
যাইহোক, আমি চেষ্টা করেছিলাম।
I ate the lot.
আমি অনেক খেয়েছিলাম।
Once I started I couldn't stop.
একবার শুরু করলে আমি থামতে পারিনি।
It tasted good.
এটা ভাল স্বাদ।
It was delicious.
এটা সুস্বাদু ছিল.
At last, I left the van and
went home to bed, but I couldn't sleep.
শেষ অবধি, আমি ভ্যানটি ছেড়ে বাড়িতে শুতে গেলাম, কিন্তু ঘুমাতে পারলাম না।
To tell the truth, I didn't
feel too good.
সত্য বলতে, আমার খুব ভাল লাগেনি।
I think I have made a mistake.
আমার মনে হয় আমি ভুল করেছি।
It is the next day now.
পরের দিন এখন।
Something is happening to me.
আমার সাথে কিছু হচ্ছে।
I don't feel quite as smart.
আমার তেমন স্মার্ট বোধ হচ্ছিল না।
I have been trying to do a real
hard sum.
আমি একটি বাস্তব কঠিন যোগফল করার চেষ্টা করছিলাম।
It
is one and one.
এটি এক এবং এক।
What
does one and one make?
এক এবং এক কী হয়?
Is it three or is it four?
এটা কী তিন নাকি চার?
Question and Answer on Smart Ice Cream
Activity 1
Rearranges the following sentences in the
correct order and put the numbers in the given boxes:
(1) Last week something bad happened.
(2) All the student are to find out what was
going on.
(3) The narrator decided to find out what was
going on.
(4) At the age of three, the narrator won a
prize for spelling.
(5) The narrator scored full marks in Maths.
(6) The narrator’s friend that the narrator was
show-off.
Ans:-
(1) — (5)
(2) —- (4)
(3) —- (6) (4) — (2) (5) — (1) (6) — (3)
Activity 2
Fill in the blanks with given in the Help Box.
(Some extra words are given)
I was at the _____________ of the class. I knew
that I had a _________________ brain. Other kinds of the class are
_______________ of me. Last week Jerome ______________ me. I became sad.
Help Box: Sharp, top, jealous, near, terrific,
beat, show –off
Ans:-
1 – top
2 – sharp 3 – jealous 4 – beat
Activity 3
Answer the following question:
“I had something to do that ice cream.” Why did
the speaker think so?
Ans:-
The speaker thought so because he had seen
Jerome Dadian eating ice the day he got hundred in maths.
Activity 4
Write “T” for true and “F” for false in the
given boxes. Give supporting statements for each of your answers:
(a) Mr. Peppi sold ice cream of only one
flavour.
___________________________________________
(b) The ice cream man was very unkind.
____________________________________________
(c) The speaker believed that there was no other
boy smarter than him in school.
_____________________________________________________________________
Ans:-
(a) False
He had every flavour there is.
(b) False
He was too soft-hearted.
(c) False
He gave purple ice-cream to a boy and his
pimples were cured.
(d) True
I was the smartest kid in school.
Activity 5
Answer the following question in complete
sentences:
(a) What did Mr. Peppi sell?
Ans:-
Mr. Peppi sold different kinds of ice cream.
(b) How did the speaker known that Mr. Peppi was
a soft-hearted person?
Ans:-
The speaker knew that Mr. Peppi was a
soft-hearted person as he was always giving free ice cream to kinds who had no
money..
(c) What was special about the green ice cream?
Ans:-
By eating the green ice, the long nose of a kid
became just normal nose.
(d) Why did the speaker want to do better than
everyone else in the class?
Ans:-
The speaker wanted to do wanted to stay as the
smartless kid in the school forever.
Activity 6
Fill in the chart with information from the text
?
Type of Ice Cream Special quality
(a) Nose Ice Cream
(b) Helped
to become smart
(c) Happy Ice Cream
(d) Cured
pimples.
Ans:-
(a) Special Quality – helped t make long nose
just normal
(b) Type of Ice Cream – Smart Ice Cream
(c) Special Quality – Helped to cheer the
people.
(d) Type of Ice Cream – Pimple/Purple Ice cream
Activity 7
Answer the following in complete sentences:
(a) What did the speaker find inside Mr. Peppi’s
ice cream van ?
Ans:-
The speaker found many types of cream inside Mr.
Peppi’s ice cream van.
(b) What secret about Dadian did the speaker
come to know?
Ans:-
The speaker came to know that Dadian got one
hundred in maths by eating smart ice cream.
(c) Rewrite the last paragraph in normal English
with correct spellings.
Ans:-
It is the next day now. Something is happening
to me. I don’t feel quite as smart. I have been trying to do a really
hard sum. It is one and one. What does one and one make? Is it three or
is it four ?
(d) Why do you think there peculiar spellings in
the paragraph?
Ans:- The peculiar spellings show the change of the narrator from the smartest boy of the school to an ordinary one. Now he commits silly mistakes. He cannot but see others beating him. He tried to he too smart, but ended up as a very ordinary kid.
0 Comments